Septembrový ťahák pre rodičov

Ako správne vybrať školskú tašku?

Nie je taška ako taška. Vedeli ste, že správna školská taška by sa mala vyberať podľa veku a výšky školáka? My, učitelia zo Základnej školy Juh, vám v tom trošku poradíme.

V dnešnej dobe je na trhu nespočetné množstvo modelov tašiek či batohov pre všetky školopovinné deti. Avšak pri tejto variabilite pre rodiča nastáva poriadne ťažká dilema vybrať tú správnu pre svoje dieťa. Najprv sa treba zamerať na stupeň, ktorý dieťa navštevuje. Ak je dieťa žiakom prvej až štvrtej triedy, teda navštevuje prvý stupeň základnej školy, je potrebné hľadať rozmerovo menšiu tašku. Pre najmenších prvákov, sotva dosahujúcich 120 cm, sa odporúča jednokomorová školská aktovka. Predstavuje pevnú oporu pre vyvíjajúcu sa chrbticu začínajúceho školáka. Ide o jednoduchý model s výškou okolo 37 cm s jednou veľkou priehradkou a ľahkým zapínaním. Tieto modely majú okrem vystuženého úložného priestoru aj tvrdené dno. Váhovo sa aktovky pohybujú nad 1 kg. Samozrejme ešte nenaplnené knihami. Mnoho rodičov volí aj druhú variantu, a to školský batoh (vekovo od 1. po 3. triedu). Ide najmä o finančné hľadisko. Batohy sú praktickejšie a nositeľnejšie aj 2-3 triedy počas prvého stupňa. Váhovo sú zaradené medzi 0,8 až 0,9 kg. Je na samotnom rodičovi, či zvažuje kúpu školskej tašky konkrétne pre prváka resp. ešte aj druháka (pri výškovo menších deťoch), alebo tašku do viacerých ročníkov na prvom stupni. Dôležité je aby spĺňali vaše potreby a podmienku veľkosti pre prvý stupeň s objemom približne od 20 do 26 litrov.

Pri prechode z prvého na druhý stupeň sa chrbtica žiaka stáva pevnejšia a pribúdajúca výška umožňuje prejsť k rozmerovo väčším školským taškám či batohom. Klasické školské tašky dnes nahrádzajú aj moderné modely tašiek na kolieskach. Ide avšak o cenovo drahšie kúsky. Moderný dizajn však ide na úkor váhy samotného batohu a možnostiam jeho využitia napr. na schodisku v samotnej škole. Pri výbere tej najvhodnejšej školskej tašky pre piataka či deviataka by ste sa opäť mali riadiť kvalitatívnymi požiadavkami, no nezabúdajte, že pubertiaka už nemôže vynechať pri finálnom výbere dizajnu, keďže s vyšším vekom sa silnejšie formuje štýl každého žiaka. No aj tak by práve rodič mal urobiť prvotný výber. V tejto vekovej kategórii, od 10 do 15 rokov, by sa malo jednať o objem tašky od 26, 28, 30 či až 32 litrov. Úmerne s objemom sa zvyšuje aj ich výška, a to zhruba od 43 až po 47 cm.  S týmito parametrami vám už bližšie poradia v kamennej predajni či na webových stránkach daných e-shopov.

Výskumy potvrdzujú, že nevhodný výber tašky vo veľkej miere prispieva s nesprávnemu držaniu tela u žiakov a tak zbytočne zaťažujú chrbticu. No veríme, že pár riadkov vyššie vám dopomohlo v rozhodovaní a k úspešnému štartu vášho – „nášho“ školáka.

Zhrnutie (na čo sa zamerať):

  • veľkosť tašky
  • hmotnosť tašky
  • anatomicky tvarovaný chrbát
  • množstvo priehradok (najmä vrecko na fľašu príp. desiatu)
  • funkčnosť (variabilita nastavení, napr. popruhov)
  • reflexné prvky
  • pútko na zavesenie na lavicu
  • …. a nezabudnite na obľúbený dizajn vášho drobca či pubertiaka

Variabilita pomôcok pre ľavákov

Súčasné vývojové trendy napomáhajú aj žiakom, ktorý začali už v škôlke držať farbičku v ľavej ruke. V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že nie je správne preúčať ľavákov, aby držali ceruzu či pero v pravej ruke. Z psychomotorického hľadiska by to znamenalo veľa stresu a nepohodu, a v neposlednom rade by to narušilo ďalší vývoj prváka. Čiže, ak je vaše dieťa ľavák, je to úplne v poriadku. Existuje mnoho pomôcok, ktoré napomáhajú opačnému smeru písania u týchto detí. Ide o špeciálne navrhnuté ceruzky, perá či farbičky, ktoré majú ergonomicky tvarované úchopové časti do ľavej ruky. Tie sú z nekĺzavého materiálu, čo zabezpečí uvoľnené držanie písacej pomôcky a navyše to pomáha aj pri predčasnej únave svalstva ruky. Navyše niektoré modely už obsahujú aj rýchloschnúci atrament, čo je kvôli smeru ťahania ruky po napísanom texte veľká devíza. Taktiež sú na trhu nožnice prispôsobené ľavákom so špeciálnym symbolom umiestneným na čepeľovej časti.

 

Ktorý zošit je ten správny?

Mnoho rodičov obdrží na začiatku školského roka papier so zoznamom pomôcok pre aktuálny ročník svojho dieťaťa. Ale ako sa správne zorientovať pri výbere vhodných zošitov? Buď sa jedná o ich slovné pomenovanie alebo len číselné označenie. Vedeli ste že, zošit číslo 524 je inak povedané malý tenký riadkovaný zošit. Čo znamenajú samotné čísla prezradíme v krátkej názornej ukážke.

Väčšina zošitov na prvom stupni je vo formáte A5 (malý zošit). To je vždy prvé číslo z trojciferného označenia.  Prváci začínajú používať zošity č.511. Posledné číslo označuje vzdialenosť čiar v jednom riadku (typ 1 = 20 mm). Číslo uprostred označuje počet listov v zošite (1= 10 listov). Postupne v druhom ročníku prechádzajú na užšie riadky, čiže zošity 512 (typ 2 = 16 mm) a 513 (typ 3 = 12 mm). V tretej triede ostávajú, podľa riadkov, zošity typu 3, akurát s väčším počtom strán, je to č.523 (20 listov). V štvrtej triede sa už žiaci stretávajú s najužším typom riadkov (typ 4 = 8 mm). A rovnako to už ostáva počas celého druhého stupňa. Akurát, tam sa už navyšuje počet listov, od č.524 (20 listov), č.544 (40 listov) alebo aj č.564 (60 listov). Zriedka sa v papiernictvách vyskytuje aj 80 listový (č. 584), ale ten sa takmer nevyužíva. Okrem riadkovaných sa používajú aj čisté zošity s označením čísla O na konci. Napríklad č. 540 je malý 40 listový a čistý. Od piatej triedy žiaci používajú aj formát A4 (veľký zošit). Ide najmä o hodiny matematiky. Tam už číselné označenie začína štvorkou. Táto veľkosť je spravidla využívaná hlavne na stredných školách. Pokiaľ je na konci trojciferného označenia zošitov  číslo 5 alebo 6, jedná sa o štvorčekovaný zošit.

Neexistuje však nejaká odporúčaná tabuľka s formátmi zošitov pre jednotlivé predmety, a preto o výbere zošita rozhoduje sám učiteľ podľa obsahu a množstva učiva. Veríme, že zoznam zošitov už pre vás nebude „španielska dedina“ a uľahčí vám to zorientovať sa v papiernictvách.